Selasa, 1 November 2011

bab 9


"jihah mana ain?"gugup hairi bertanya apabila dia melihat hanya najihah sahaja yang berada di hadapannya sekaran.

najihah hanya senyap tidak bersuara.

"hairi saya harap awak kuat ya.terima dengan hati yang terbuka.kalau dah ini ketentuan-Nya,kita kene terima dengan redha"najihah berhenti sembentar seperti sukar untuk diluahkannya.

hairi melihat najihah mengeluarkan sesuat dari beg tangannya.terkejut dibuatnya apabila di melihat bekas cincin pemberiannya kepada ain athirah semalam.kata-kata ain athirah terngiang-ngiang di teliganya.

'esok kalau saya tak pakai cincing dan bagi balik bekas cincing ni masa jumpa awak esok maknanya saya tak terima awak'

kolam mata hairi seperti akan pecah bila-bila masa sahaja.

"hairi,ain suruh bagi cincing ni.dia kata awak akan faham bila cincin ni sampai ke tangan awak hairi.dia cakap kat saya dia mintak maaf sangat-sangat kat awak"

hairi seperti laki kehilangan bini apabila mendengar apa yang di katakan oleh najihah tadi.

hairi menyambut bekas cincin itu dengan tangan yang terketa-keta.dan terus mengambil jaketnya dan memikul beg galasnya untuk pergi.baginya buat apa lagi dia duduk di tanah italy ini lagi apabila orang yang dia tunggu di sini sudah memberitahu yang yang dia tidak di terima.

dia pun sudah berjanji kalau dia tak diterima dia tidak akan mengganggu lagi gadis yang amat dicintainya itu.air mata lelakinya mengalir juga apabila dia tidak dapat menahannya lagi.

hairi berjalan untuk terus ke balai berlepas sambil tangannya sekali lagi terketa-keta untuk membuka bekas yang di penggangnya.wajah hairi terus berubah.jantungnya berdegup tidak sekata.cincin itu tidak berada di dalam bekasnya.

makin kencang hairi merasakan jantungnya berdegup.pantas dia berpaling.matanya dipejam celik berkali-kali.dia bangaikan ingin menjerik namun suaranya bagaikan tersekat.

selangkah demi selangkah dia menujuk ke arah luar balai berlepas.dengan tangan separuh menggigil,dia memengan pipi perempuan yang berdiri di hadapanya.akhirnya air mata lelaki ini tumpah lagi.

"sayang datang?sayang terima saya kan.sayang tak akan tinggal kan saya lagi kan?janji dengan saya ya.saya dah tak nak pisah dengan awak lagi"tangis hairi.

ain athirah yang turut basah dengan air mata terus manganggukkan kepalanya tanda berjanji.

"ain tak akan tinggalkan awak lagi.ain cintakan awak.ain terlalu cintakan awak"esak ain athirah.

"tapi tak sedalam cinta hairi pada sayang.setiap nafas ini saya tak berhentikan menyebut nama sayang.syukur ya allah kau makbulkan doa hamba mu ini ya allah"lafaz syukur yang tak terhenti oleh hairi.

"ain cintakan hairi.hidup ain tak bererti kalau awak tak ada di sisi ain.ain tak nak menafikan lagi bahawa hanya nama ahmad syahairi yang bertakhta di hati ini"luah ain athirah dengan sebak.

"tak ada kata-kata yang dapat saya lafazkan lagi betapa cintanya saya kat sayang.dapat memiliki hati tuannya sudah melengkapkan hidup saya ini"ucap hairi pula.

mereka sama-sama memandang antara satu sama lain seperti tidak mahu lagi berpisah.


"hairi awak dah kene masuk tu"kata najihah apabila panggilan terakhir sudah diumunkan.

"sayang saya pergi dulu eh.minggu depan saya datang balik sini.saya ada hal nak selasaikan kat sana nanti.tunggu saya"kata hairi kepada ain athirah dengan suara yang dimanjakan.

"okey.saya tunggu awak tau.janji datang balik tu"

"saya janji okey.dahlah saya nak pergi dah nie.bye sayang.love u"

"bye.love u too"balas ain athirah dengan perlahan.

hairi pun terus pergi dengan hati yang sangat lega dan tidak sabar-sabar lagi untuk kembali ke tanah italy untuk mengabil balik hati yang telah lama dicarinya.

"dah-dah la tu ain.hairi kan dah cakap yang dia akan datang balik.jom balik"najihah berkata dengan senyuman dan bersyukur akhirnya cinta ain athirah sudah kembali.najihah juga berharap agar kawannya ini akan terus bahagia di samping lelaki yang amat dicintainya.

Tiada ulasan: