Isnin, 31 Oktober 2011

bab 8


"sudi tak kalau saya lamar awak jadi wife saya?"

masih terngial-ngial lagi soalan hairi di kepalaku yang di ucapka kepadaku semalam.walaupun soalan itu sangat di tunggu-tunggu oleh semua kaum wanita dari kaum adam yang amat dicintainya tapi aku belum bersedia ingin mendengarnya,apatah lagi menjawabnya tapi soalan itu sudah di utarakan oleh lelaki yang amat aku cintai dari dulu hingga sekaran dan tak akan ada pengangtinya,hairi.

semalamaku seperti seorang manusia yang tiada perasaan.aku hanya  senyap apabila hairi menanyakan soalan keramat itu kepadaku.malahan aku hanya meminta izin pulang darinya apabila  kami hampir senyap 10minit dan yang lebih mengejutkan aku hairi hanya angguk mengizinkan aku tinggalkan dia di taman berdekatan rumah sewaku itu seperi memahami diriku yang terkejut.

"oii..apa yang menungkan tu.sampai aku duduk dengan kau ni dekat 15minit kau tahu"

hilang sudah lamunanku berkaitan semalam dan terus pusingkan kepalaku memandang televisyen.

"aku tengok tv lah"kataku menutup dugaan yang di buat oleh kawan baikku itu najihah.

"eleh tengok tv konon.aku dah tutup tv dari tadi lagi tau.kalau mengelamun tu cakap jelah.aku  ni dah lama kenal kau lah"

aku terkejut dan terus melihat ke arah telivisyen yang di dakwa telah di tutup oleh najihah dan memang televisyen itu sudah gelap.

"so tak nak mengaku lagi?apa yang sebenarnya yang kau fikirkan?"tanya najihah.

"sebenarnya hairi macam dalam proses melamar aku"kataku kepada najihah.

"what!realy?so kau terima tak?"tanya najiha dengan terkejut yang di buat buatnya.

"aku kata dalam proses tapi tak lagi"jawanku dengan cepat agar najihah tidak salah sangka.

"dia cakap macam mana?"

"dia tanya aku sudi tak terima aku jadi wife dia"kataku.

"oowhh"kata najihah sambil hatinya berbicara sendiri.dah malam ni baru betul betul kalau kau nak tahu ain.

"so kau jawab apa?"tanya najihah lagi.

"aku tak jawab apa apa.cuma cakap nak balik"kataku dengan jujur.

"what?nak balik?isshhh kau ni kan.yang si hairi tu pun satu.tak romantik langsung"


Malam ini tiba tiba najihah mengajakku berjalan jalan dekat taman yang berdekat dengan rumah sewa kami.katanya bosan duduk kat rumah.aku hanya mengikut sahaja.aku memang pun bosan.hairi hanya senyap dari semalam selepas berjalan jalan di taman ini juga.

"eh aku nak pergi sana kejap.aku napak kawan aku lah tadi"kata najihah kepadaku.

aku hanya menganggukkan sahaja walaupun aku tak napak kawannya tadi tampa mengetahui rancangan najihah.tiba tiba aku ternampak satu surat di atas kerusi berdekatan aku.aku pun pergi lagi dekat untuk membaca apa yang tertulis di atas surat tersebut.

>ain athirah<

tu kan nama aku.untuk aku ni kut.tampa berfikir lama aku pun buka lah.memang surat ini ditujukan olehku.aku membacanya tampa meninggalkan satu pun perkataan.surat itu tertulis aku dikehendaki berjalan kehadapan yang  bertengtangan dengan tasik dan akan berjumpa dengan satu tempat yang di taburi dengan kelopak bunga-bunga.

aku hanya berjalan dan mencari tempat yang di nyatakan tadi.ya betul surat itu tadi tidak menipu apabila aku bertemu dengan tempat seperti tangga dan di taburi dengan kelompa bunga mawar putih kesukaanku dan tidak ketinggalan juga kelopak bunga mawar berwarna merah.tempat itu sangat cantik.aku seperti di pukau oleh keindahan tempat itu lalu terus naik meniti tanga satu persatu sehingan sampai keatasnya.

di atas sana aku dikejut dengan bunga-bunga yang lebih menarik yang di susun indah mengelilingi tempat yang aku berdiri sekaran.dan apa yang lebih mengejutkan aku apabila aku terlihat satu lembanga yang seperti menyerupai manusia.aku hanya terkaku apabila lembanga itu mula memperlihatkan wajahnya.

"hairi!!"jerikku.hairi datang ke arahku dengan senyuman yang dapat mencairkan hati ku ini.sampai sahaja hairi ke arahku dia terus melutup dihadapanku.

"will you marry me sayang?"bicara hairi dengan lembutnya sambil membuka kotak yang mengandungi cincin.

aku terus menutup mulut dengan tanganku.aku tidak sangka sama sekali yang hairi akan memberi kejutan yang sangat tidak ku jangka dangan akalku ini.

"sayang?"

aku hanya senyap dan menarik hairi bangun.hairi hanya menurut.

"boleh tak awak beri saya masa untuk fikirkan pasal ini.sebab ini pasal masa depan saya tau"kata ku kepada hairi.

"alah semalan kan saya dah bagi klu untuk fikir.tapi sebenarnya saya tak kisah awak nak fikir banyak mana masa pun.tapi dah dekat 5 tahun tau saya dah tunggu awak.now saya tak nak bazirkan masa lagi saya nak awak jawab esok.saya beri awak masa esok jawab soalan ni eh sayang.kat airport"kata hairi dengan panjang lebarnya.

"why airport?"tanyaku dengan pelik.

"esok saya dah nak balik malaysia.saya duk kejap je kat sini.kalau awak kata ya saya akan datang balik kat sini nanti tapi kalau sebaliknya saya tak akan jejak lagi kaki saya kat sini"kata hairi dengan wajah di tegaskan sedikit.

"okey.esok kalau saya tak pakai cincin dan bagi balik bekas cincin nie masa jumpa awak esok maknanya saya tak terima awak tapi kalau saya pakai maknanya saya terima awak eh"kataku pula.

"okey fine. lupa kan kejap pasal nie.saya ada kejutan lagi kat awak tau"kata hairi dengan gembiranya.

"what?ada lagi?mana?"tanyaku dengan teruja.

hairi menarik tanganku hampir dengan bunga yang di susun dengan rapi dan menunjukkan ke arah tasik.terkejutku dengan apa yang di tunjukkan oleh hairi. terdapat lilin kecil-kecil yang tersusu rapi yang berbentuk perkataan yang sangat mengembirakan hatiku.'i love u ain athirah'.itulah perkataan yang disusun dengan lilin kecil-kecil itu.

"thanks hairi"kataku dengan lembutnya.

"welcome sayang"

Tiada ulasan: