Isnin, 5 Disember 2011

bab 11


SEKARAN  aku sudah selesai bersiap untuk  berjumpa dengan encik shahezul mukhriz.malam yang paling aku takut untuk lalui.malam yang mungkin akan membuat sekeping hati lelaki akan retak dengan jawapanku.


"eh dah siap ke belum ni ain?"


aku terus tersedar dari khayalanku itu apabila terdengar suara najihah bertanya.khayalan yang membuat andaian yang sesuka hati aku aje.hehehhe


"kejap-kejap"jawabku.


"cepat-cepat lar weh"


"sabar lah.kau ni pun"bantahku.


ketika aku keluar dari rumah sewaku aku teperangjat dengan kehadiran hairi.


"awak nak pergi mana ni sayang"tanya hairi.sekaran ini kerap benar hairi membiasakan sayang denganku.katanya senang nanti lepas kawin.masih ingat lagi masa hairi mencadangkannya  yang menyebabkan aku turut telibat sama iaitu aku harus memanggil dia abang!


"ain boleh tak awak biasakan diri panggil saya abang?"tanya hairi ketika aku dengannya bergayut di telifon pada satu malam.



"hah? tengok lah macam mana nanti"jawapku pula.


"tak boleh tengok-tengok.mesti buat !"katanya tegas.


"mana boleh paksa-paksa lah"


"abang tak kira"terus hairi membantah.


"yelah-yelah"aku mengalah.


"bagus kalau macam tu.try sebut sikit"



"aaa...abb..angg.."gagap aku dibuatnya.


"masa bila pulak ain athirah ni gagap eh"sindih hairi.


"dah lama dah"balasku selamba.


"sayang !"hairi menjerik.


"ain belum pekak lah bang"

aku sudah dilatih untuk memanggil dia abang.siapa lagi kalau bukan syahairi kita ni.bila ingat balik pun kelakar masa dia ajar aku supaya tak gagap memanggil dia abang.si najihah tu cuma ketawan dan cakap kelakar.


"tak pekak ain kata?abang ni dah penat panggil dia,dia buat macam kita tak ada je dekat sini.ain nak pergi jumpa siapa ni malam-malam?"tanya hairi.



aku nak cakap apa eh.ingat nak cakap aku nak jumpa encik shahizul mukhir.mesti dia tanya aku nak buat apa jumpa dia malam-malam macam ni.gila di buatnya aku macam ni.


"jom lah ain.kan marah encik shahizul kau tu !"tiba-tiba suara najihah menjerik.


mati aku..


"ain nak pergi jumpa lelaki tu ke ?"tanya hairi.


aku hanya senyap tampa suara.


"ain saya tanya awak ni"desak hairi.


"yup.memang saya nak jumap encik shahezul pun"jawabku terus terang.


"buat apa jumpa dia"hairi bertanya lagi.


nak cakap apa eh?bicara hatiku.tiba-tiba aku rasa ada yang siku aku di pinggang.siapa lagi kalau bukan minah yang buat rahsia aku bocor ni,najihah!


aku palingkan muka ku ke arah najihah.angkat kening tanda apa.lama aku dengan najihah berkomunikasi melalui gaya, hairi bersuara.


"korang dah tak ada mulut eh?"tanya hairi.


"entah kau ni ain"balas najihah.


"eh aku pula"kataku pula tak puas hati.


"dah-dah lah tu.korang berdua ni kalau dah bergaduh memang tak nak kalah tapi bila dah berpakat memang semua kalah lah"bebel hairi.


"apa kaitan pula ni hairi.dah lah ain.baik kau cakap betul-betul dengan cik abang kau ni daripada  kau sorok lepas ni dia akan tahu juga"bebel najihah pula.


"apa sebenarnya ni najihah?cuba cakap betul-betul"tanya hairi bersungguh-sungguh.


"kau tanya kekasih kau ni"jawab najihah lalu masuk ke dalam rumah sewaku tapi sempat dia berhenti dan bersuara.


"aku masuk dulu lah.nanti kalau kau dah sedia nak pergi kau cakap kat aku eh"kata najihah lalu terus masuk.


"sayang?"hairi bersuara.


apa aku nak cakap eh.nak cakap yang sebenar ke tak?.bisik hatiku


"Explain too me sayang"hairi berkata lagi.


"sebenarnya..."


pasal encik shahizul mukhriz cuba melamar aku,pasal dia suka aku...kecil kata semua lah pasal encik shahizul mukhriz aku ceritakan kepada ahmad syahairi ini!.

Tiada ulasan: