Khamis, 8 Disember 2011

bab 12


"ASSALAMUALAIKUM"


terus encik shahezul mukhris berpaling ke arah aku apabila terdengar suaraku memberi salam.


"walaikumussalam"balas encik shahezul mukhris  kepadaku dan menjeputku duduk lalu aku terus duduk.


encik shahezul mukhris terus memanggil pelayan dan berbicara dalam bahasa italy dengan pekatnya.sampaikan aku tak sempat memahaminya.dan tidak sampai 1minit pelayan itu tadi bersama 2 orang lagi pelayan mengikutnya dari balakang sambil membawa hidangan.


"saya order tampa tanya awak dulu.awak tak marah kan?"tanya encik shahezul mukhris  tiba-tiba.


"eh tak apa.saya tak kisah"jawabku.


pelayan tadi terus pergi setelah menghidangkan makanan.



"awak, pasal hal tu kan.."tidak sempat aku ingin bersuara lagi encik shahezul mukhris  memintas.


"kita cakap pasal hal tu lepas kita makan nya"pintas encik shahezul mukhris.


"baiklah"


"so sekaran boleh mula tak"aku bertanya apabila kami berdua sudah habis makam malam.


"cepatnya.kita baru je habis makan.sabar lah dulu?ke awak ada hal malam ni?"tanya encik shahezul mukhris.


"tak.tak ada apa-apa hal.cuma cepat kita bincangkan cepat habis"jawabku.



"baiklah.so macam mana?awak dah ada jawapan dengan soalan saya tu?"tanya encik shahezul mukhris  pulak.


"sebenarnya.."teragak-agak untuk aku berterus terang kepada encik shahezul mukhris.tapi hal ini perlu dan amat sekali aku selesaikan.


"macam ni..awak ingat tak lelaki yang hantar dan jemput saya hari tu?lebih kurang 2 bulan yang lalu kot.lupa dah saya"tanya ku.


"lelaki malaysia yang tengok saya semacam masa saya tengah berbual dengan awak tu?"tanya encik shahezul mukhris.


ishhh yang tu juga dia ingat.tapi tak apa lah asalkan dia ingat hairi.


"yup.dia tu lah"kataku.


"so kenapa dengan dia"encik shahezul mukhris  bertanya.


"tak lama lagi saya dengan dia nak.nak.nak.."


"nak apa ain?"tanya encik shahezul mukhris.


susah pulak nak cakap.masa berlatih hari tu senang pulak aku nak cakap.


"ain"panggil encik shahezul mukhris sambil lambaikan tangan dia di hadapan muka ku.


"sorry sorry"terus hilang ingatan ku masa tengah berlatih nak cakap kat encik shahezul mukhris ni.


"so nak apa tadi?"tanya encik shahezul mukhris.


"saya dengan dia akan berkawin tak lama lagi"terus mulutku berbunyikan suara.lega rasa hatiku apabila aku sudah memberitahu apa yang cuba aku katakan kepadanya dari tadi lagi.


"what?!"


"saya bukan nak sakitkan hati awak hari tu,tapi mulut saya bagai terkunci untuk bagi tahu awak pasal ni"terus aku bersuara.


"tak.cuma saya terkejut.dah nak kawin dah?bila bertunang?"tanya encik shahezul mukhris dengan lemahnya.aku tahu dia kecewa!


"kami tak tunang terus kawin"jawabku.


"oooo..dah lama la awak kenal dia?"tanya encik shahezul mukhris lagi.


"sebelum saya datang sini lagi untuk belajar"aku menjawab.biarlah dia tanya apa pun.aku akan jawab.


"jadi saya jatuh cinta dengan hati yang dah di miliki lah?"tanya encik shahezul mukhris.dan aku hanya senyap tidak bersuara.




"TERIMA kasih sudah berlanja saya dinner malam ni"kataku kepada encik shahezul mukhris.


"eh tak apa.sebenarnya saya yang harus cakap terima kasih sebab awak sudi terima jemputan saya menjemput awak dinner.dek tahu kat bakal husband awak tu.habis awak kene marah.ke dia dah tahu?"tanya encik shahezul mukhris.


"sebenarnya dia yang hantar saya dan dia yang akan jemput saya balik lepas ni"jawabku.


"oo..dia tak marah?"


"tak ada lah"


"tak apa lah kalau macam tu.saya balik dulu eh.bye!"pertengahan perjalan encik shahezul mukhris, aku memanggilnya.


" shahezul"panggilku. encik shahezul mukhris pun berpaling.


"ye ada apa?" encik shahezul mukhris bertanya.


"ni.saya lupa nak bagi tadi"bilangku sambil memberikan kotak yang mengandungi cincin kepada  encik shahezul mukhris.


"boleh tak awak simpan cincin ni.sabagai kenangan saya pada awak" encik shahezul mukhris bertanya.


"ahh..tapi cincin ni mahal"balasku.


"is okey.please ni je yang saya mintak dari awak" encik shahezul mukhris berkata lagi.


"baiklah"akhirnya aku terima.


"terima kasih eh dan kalau awak rasa awak ada apa-apa masalah lepas ni.jangan segan-segan datang jumpa saya tau.saya sentiasa ada untuk awak"bicara encik shahezul mukhris dan terus pergi tampa berpaling.


'saya sentiasa ada untuk awak' tergial-gial bicara encik shahezul mukhris tadi di dalam kepala otokku.

Tiada ulasan: